PRATİSYEN HEKİMLİK DERNEĞİ
TÜZÜĞÜ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Derneğin Adı, Merkezi, Amacı ve Çalışmaları
Derneğin Adı,
Merkezi
Madde 1
;
Derneğin adı ‘‘PRATİSYEN HEKİMLİK DERNEĞİ’’ dir. Her türlü yazışmalarda bu
isimler kullanılacaktır. Dernek adının kısaltması ‘‘PHD’’ dir. Derneğin merkezi İstanbul’
dadır.
Derneğin Amacı
Madde 2 ;
a) Genel
Pratisyenliğin toplumda tıp ortamında özgün bir mesleki disiplin olarak benimsenmesini sağlamak için
çalışmak.
b) Genel
pratisyenlik uygulamalarına ilişkin standartları oluşturmak ve geliştirilmesi için
çalışmak.
c) Pratisyen hekimlerin mesleki, bilimsel, ve
sosyal sorunlarının çözümüne katkıda bulunmak, sosyal statülerinin korunup geliştirilmesi için
çalışmak.
d) Toplum
sağlığının korunup geliştirilmesi için aydınlatıcı, eğitici, uyarıcı faaliyetlerde
bulunmak.
e)
Pratisyen hekimlerin mesleki gelişme hedeflerini belirlemek, bu hedefleri gerçekleştirmek için pratisyen
hekimlerin birliğini sağlamak.
f)
Pratisyen hekimlerin Sürekli Tıp Eğitimlerinin (STE) koşullarını ve standartlarını belirlemek, eğitim
programları düzenlemek, uygulanmasını izlemek.
g) Genel
pratisyenlik alanında bilimsel çalışmaları özendirmek, ekonomik ve sosyal yönden desteklemek, araştırmaların
yayımlanmasını sağlamak.
h)
Dernekler yasasında belirlenmiş kurallara uygun olarak yurt içinde ve yurt dışında genel pratisyenlik alanında
çalışan dernek,vakıf ve kurumlarla işbirliği yapmak.
ı) Uluslararası bilimsel ve mesleki platformlarda Türkiye’ deki pratisyen
hekimleri temsil etmek.
Derneğin Çalışmaları
Madde 3
;
Dernek ikinci maddede belirtilen amaçlar doğrultusunda aşağıdaki
çalışmalarda bulunur.
a)
Ulusal ve uluslar arası kongre, sempozyum,
panel, forum, konferans, kurs, seminer vb. bilimsel çalışmalarda bulunarak, konuyla ilgili yurt içi ve yurt
dışı dernek ve kuruluşlarla bağlantı kurarak, bilimsel ve teknik kişileri davet eder.
b)
Konusuyla ilgili yurt içi ve yurt dışı
dernek ve kuruluşlara üye olur. Ülkemizin bu kurumlar nezdindeki temsilciliğini yürütür. Bu amaçla gerekli
gördüğü yurt içi ve yurt dışı temaslarda bulunarak, toplantılarına katılır.
c)
Türkçe ve yabancı dilde yayın yapabilir, bu
yayınlara abone olur, kütüphane kurabilir, radyo-tv ve internet yoluyla programlar hazırlayarak, üyeleri ve
tüm hekimler başta olmak üzere tüm halkı bilgilendirebilir.
d)
Pratisyen hekimlerin ‘‘Sürekli Eğitimi’’ ve
‘‘Mezuniyet Sonrası Mesleki Eğitimi’’ için bu alanlarda çalışanlara tanıtım ve yayılma amaçlı dergi, bülten,
broşür, afiş, kitap, film vb. dokümantasyonu yayınlayabilir. Yerli, yabancı yazar, yönetmen vb. kişilere ait
bilimsel eserlerden yararlı gördüklerini yayın haklarını kullanmak yoluyla yayınlayıp, dağıtımını
yapabilir.
e)
Derneğin amaçlarını gerçekleştirmek için
gerekli her türlü sosyal , kültürel, bilimsel etkinliklerde bulunur.
f)
Amacıyla ilgili yasaları geliştirmek için
öneriler hazırlayarak, bunları ilgili kurum ve kuruluşlara görüşmeler yaparak iletir ve gelişmelerle ilgili
olarak kamuoyunu bilgilendirebilir. Demeç verebilir.
g)
Genel Pratisyenlik çalışma alanına giren
sağlığın korunup geliştirilmesine yönelik hizmetleri yaymayı amaçlayan sağlık kurumları oluşturur, bilimsel
ve kurumsal çalışmalar yapar, bunun için eğitsel ve sosyal kuruluşlar ve vakıflar kurar. Gerekli ve uygun
gördüğü kişilere burs vererek çalışmalarını destekler.
h)
Birinci basamak sağlık hizmetlerinin
yürütülmesi ve yayılabilmesi amacıyla, Genel Pratisyenlik çalışma alanına giren konularda toplumun ve dernek
üyelerinin yararı doğrultusunda kurum ve kuruluşlar kurar, yerli ve yabancı kuruluşlarla işbirliği yapar ve bunu uygun gördüğü kişi ve kuruluşların kullanımına
sunar.
i)
Derneğin amaçları doğrultusunda yapacağı
çalışmalar için taşınır ve taşınmaz mal/araç alım-satımı yapar, kiralar, kiraya verir. Kurduğu kurum ve
kuruluşların işletmesini yapabilir. Uygun gördüğü kişilere işletmek üzere devredebilir..
j)
Derneğe gelir sağlamak ya da üyeler arasındaki
sosyal ilişkileri ve iletişimi artırmak amacıyla balo, yemek, konser, gezi, film ve tiyatro gösterileri vb. sosyal
etkinlikler düzenler.
k)
Genel Pratisyenliğin diğer uzmanlık
alanlarından farklı, ayrı bir disiplin olduğunu kabul ederek, geliştirilebilmesi için gerekli çalışmaları,
görüşmeleri yapar, yayar. Eğitim kurumları oluşturulması girişimlerinde bulunur. Benzer amaçlı kuruluşlardan
başta Türk Tabipleri Birliği Genel Pratisyenlik Enstitüsü olmak üzere, uygun gördüklerine her türlü ekonomik
ve sosyal desteği sağlar.
l)
Amaçlarını geliştirebilmek için bölge ve illerde
şubeler açabilir. Çalışma kolları ve komisyonlar kurar ve çalıştırır. Şube kurulamayan yerlerde temsilcilikler
oluşturabilir.
m) Mesleki
Yeterliliğin denetlenmesi ile ilgili kurullar oluşturarak çalışmasını düzenler.
n)
Bilimsel toplantılar, paneller,
konferanslar, sempozyumlar, kurslar ve kongreler düzenler.
o)
Derneğin amaçları ile ilişkili vakıflar
kurabilir, kurulacak vakıflara kurucu üye olabilir, bağışta bulunabilir.
p)
Üyelerinin sosyal
ihtiyaçlarını karşılamak, iletişim ve dayanışmayı artırmak üzere lokal ve dinlenme tesisleri açabilir,
işletebilir.
r)
Merkez ve şubelerde yada işletmecilik
yaptığı yerlerde dernek işlerinin ve diğer işletmecilik işlerinin yapılabilmesi için ücretli olarak gerekli
sayıda personel istihdam edebilir.
Uluslar Arası Derneklere Üyelik
Madde 4
;
Dernek işbirliği yapılmasında yarar gördüğü uluslar arası bilimsel ve
mesleki kuruluşlara ilgili yasal gereklilikleri yerine getirerek üye olabilir.
İKİNCİ BÖLÜM
ÜYELİK ve
ÜYELİK KOŞULLARI
Derneğe
Üyelik
Madde 5
;
Derneğin asil ve Onursal (Fahri) olmak üzere iki tür üyeliği
vardır;
I- Asil Üyelik ;
Fiil ehliyetine sahip, Tıp Fakültesi mezunu olan, uzmanlık
belgesi olmayan herkes, diploma veya mezuniyet belgesi ile birlikte Türkiye Cumhuriyeti sınırlarında hekimlik
yapabilme yetkisinde olmak koşuluyla derneğe üye olabilir.
II- Onursal (Fahri) Üyelik;
a)Pratisyen Hekimlik alanlarında çalışmalar yapan, yayan ve
buluşları ile yurt içi ve yurt dışında yer edinmiş kişilere, derneğin amacını gerçekleştirmesi yönünde sürekli
ve önemli hizmet ve katkılarda bulunanlara Genel Kurul üye sayısının 1/5’i veya Merkez Yönetim Kurulu’ nun
önerisi ile Genel Kurul toplantısında alınacak en az 2/3 çoğunluk oyu ile yukarıdaki şartlar aranmaksızın
Onursal üyelik verilebilir ve dernek çalışmalarına katılmaları sağlanabilir.
b)Onursal üyelerin seçme ve seçilme hakları yoktur. Onursal
üyeler derneğe ödenti ödemek zorunda değillerdir.
Üyeliğe Başvurma ve Kabul
Edilme
Madde 6 ;
Üyeliğe başvurma ve kabul edilme:
I- Asıl Üyelik
a)
Üyelik koşullarına uygun kişiler, kişisel ve
mesleki kimlik bilgilerini derneğin matbu üyelik formuna işledikten sonra, üyelik koşullarına uygun
olduklarını bildirir belgeleriyle ve gerektiğince fotoğraf ekleyip üyelik giriş ödentilerini ödeyerek,
bulundukları yerdeki Şube Yönetim Kurulu’na yada Merkez Yönetim Kurulu’na
başvururlar.
b)
Üyelik başvurusu, başvurunun yapıldığı Şube
yada Merkez Yönetim Kurulu’ nun sonraki ilk toplantısında karara bağlanır. Başvurular Şube yada Merkez
Yönetim Kurulu’nca kabul edildiğinde asıl üye olurlar. Yeni üyeler Şube Yönetim Kurulu’nca 4 ayda bir, Merkez
Yönetim Kurulu’na bildirilir.
c)
Merkezde bütün üyeler için kayıtlı oldukları
şubelere göre bir üye kütüğü tutulur.
d)
Türkiye içinde oturduğu yeri değiştiren
üyenin başvurusu üzerine, üyeliği düşmeden yeni oturduğu il yada bölgedeki şubeye
devredilir.
e)
Yabancı uyruklu olanların ilgili belgelerle
birlikte Türkiye’de oturma izni olduğuna dair resmi bir belgeyi ya da fotokopisini Şube Yönetim Kurulu’ na
vermeleri zorunludur.
f)
Her hangi bir nedenle şube bölgesinden
ayrılan bir üye, yeni bölgenin şubesine 3 (üç) ay içinde başvurarak nakil işlerinin yapılmasını ister. Eski
şube istemi izleyen 15 (on beş) gün içerisinde üyenin üyeliğe başvuru formu ile birlikte üyelik ödenti
durumunu yeni şubesine gönderir.
g)
Hiç kimse üye olmaya zorlanamaz.
II- Onursal Üyelik
Onursal üyelik, kişinin şahsen başvurusu ya da Merkez veya
Şube Yönetim Kurullarının salt çoğunluk önerisi ile Merkez Yönetim Kurulu’nca ya da Genel Kurul üye sayısının
1/5’i tarafından Merkez Genel Kurulu’na sunulur ve Merkez Genel Kurulu’nun 2/3 üye kabul sayısı ile üyeliği
kesinleşir.
Madde 7 ; Dernek Kurucu
üyeleri
|
Adı-Soyadı
|
Baba Adı
|
Doğum Yeri-
Yılı
|
Tabiyeti
|
Mesleği
|
Adresi
|
Erdoğan Mazmanoğlu
|
Farcallah
|
Antakya
1956
|
T.C.
|
Doktor
|
Acıbadem Cad. Yaprak S. No:10/10
Üsküdar-İST.
|
Mahinur yapıcı
|
Rıfat
|
Ahlat
1968
|
T.C.
|
Doktor
|
Karşıyaka S. Didem Apt. No: 16/2 Çankaya
ANKARA
|
Naciye Demirel
|
Kazım
|
Düzce
1957
|
T.C.
|
Doktor
|
Osmanağa M. Y. Şükrü S. No: 57/4
Kadıköy-İST.
|
Ali
Demircan
|
İbrahim
|
Tarsus
1966
|
T.C.
|
Doktor
|
B.Tur Yolu Mavi Kent Sit. B Blok D 13
İdealtepe-İST:
|
Sema
Akalın
|
Durmuş
|
Zeytinalan 1964
|
T.C.
|
Doktor
|
Korutürk M. Funda S. No: 29/1 Balçova
İZMİR
|
Mustafa Vatansever
|
Raif
|
İzmir 1962
|
T.C.
|
Doktor
|
250 S. No:6 B Blok D 25 Bornova
İZMİR
|
M. Akif Akalın
|
Erdoğan
|
Ankara 1961
|
T.C.
|
Doktor
|
Korutürk M. Funda S. No: 29/1 Balçova
İZMİR
|
Fulya Güven
|
Türkay
|
Adana 1967
|
T.C.
|
Doktor
|
Borsa C. No: 23/8
ADANA
|
Cumali F. Coşanoğlu
|
Murat
|
Adana 1966
|
T.C.
|
Doktor
|
N. Kemal M. R. Yüreğir C. No:9 Kat: 3/7
Seyhan-ADANA
|
Üyelikten Çıkma ve
Çıkarılma
Madde 8 ;
Üyelikten
çıkarılma koşulları;
a)
Bilimsel-mesleki kural ve yöntemlere aykırı
davrandığı, meslek onurunu zedelediği, dernek bünyesinde derneğin amaçlarını engelleyici faaliyetlerde
bulunduğu, derneğin maddi zarara uğramasına yol açtığı, üyelik yükümlülüklerini yerine getirmediği, derneğe
üye olma hakkını kaybettiği kesinleşen üyeler üyelikten çıkarılır.
b)
Üyelikten çıkarılma; Şube Yönetim Kurulu’
nun önerisi üzerine, ilgili kişinin yazılı görüşleri alındıktan sonra Merkez Onur Kurulu’ nun soruşturması
sonucu vereceği çıkarılma kararının, Merkez Genel Kurulu çoğunluk oyu ile onaylanmasından sonra yürürlüğe
girer.
c)
Merkez Onur Kurulu’ nca üyelikten çıkarılma
kararı verilenlerin üyelikleri, ilk Merkez Genel Kurulu’na dek Merkez Yönetim Kurulu kararı ile askıya
alınır.
d)
Üyelerin istedikleri zaman üyelikten çıkma hakları saklıdır. Her üye derneğe
kendi adına tahakkuk eden üye aidatlarını ödeyerek üyelikten çıkabilir. Üyelik aidatlarını ödemeyenlerden
gerektiğinde icra yoluyla aidatlar tahsil edilir. Üyelikten ayrılanların veya çıkarılanların ödemiş oldukları
aidatlar geri verilmez.
e)
Üyelik aidatlarını yazılı bildirime rağmen 30 ( otuz ) gün içinde ödemeyen üyeler için çıkarılma işlemi uygulanır.
Üye aidatını ödemeyen üyelere, Yönetim Kurulu kararı ile bir aylık süre tanınır. Bu süre içerisinde üyelik aidatını
ödemeyenler, Yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarma işlemi uygulanır.
f)
Üyelikten ayrılan yada çıkarılanlar derneğe
yeniden üye olmak isterlerse, eski üye aidatlarını ödemek koşuluyla Genel Kurul kararı ile üyeliğe kabul
edilirler.
g)
Dernek tüzüğüne aykırı hareketlerinden
dolayı üyelikten çıkarılanların Genel Kurula itiraz hakları vardır.
h)
Dernek adına izinsiz gösteri yapan, bildiri
asan, afiş yapıştıran, dernek adına yazılı ve sözlü açıklamalarda bulunarak, derneğin ve üyelerinin
çıkarlarına aykırı hareket ederek, toplumun önünde küçük düşürücü hareketlerde bulunanlar ile derneğe girişte
ve sonrasında kişisel bilgilerinde gerçeğe aykırı beyanda bulunmuş oldukları saptananlar Merkez Onur Kurulu’
nun görüşü alınarak üyelikten çıkartılır
Üyelik
Yükümlülükleri
Madde 9
;
Üyelik yükümlülükleri; ödentiler ve görevlerdir.
a)
Aidat miktarı Merkez Genel Kurulu tarafından
belirlenir. Toplam ve aynı yıl için ödenmek üzere taksitlendirilerek Şube Yönetim Kurulu tarafından makbuz
karşılığı toplanır.
b)
Üyelik ödentisi kişinin üyeliğe kabul
edildiği günden başlayarak her yıl için iki kerede ödenir. Yazılı uyarıya karşın üyelik ödentisini ödemeyen
üyeler yükümlülüklerini yerine getirmemiş sayılır.
c)
Şubeler topladıkları ödentilerin belirli bir
oranını (% 25) Merkez yönetim Kurulu’na göndermekle yükümlüdürler. Merkez Yönetim Kurulu’na gönderilecek
üyelik ödenti oranı Merkez Genel Kurulu’nca değiştirilebilir. Ancak bu oran toplanan ödentilerin 1/3 ünü
geçemez.
d)
Hiçbir üye dernek çalışmalarında görev
almaya zorlanamaz. Ancak dernek yetkili kurulları, üyeleri derneğin amaçları doğrultusunda görevlendirebilir.
Görevlendirme, yetkili organ tarafından yazıyla yapılır. Üye yazılı görevlendirmeyi imza karşılığı aldıktan
sonraki 15 gün içinde görevi kabul etmediğini bildirmemişse, görevi üstlenmiş
sayılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DERNEĞİN
ORGANLARI
Derneğin
Organları
Madde 10 ;
Derneğin organları
şunlardır;
I
Merkez Organları
a)
Merkez Genel Kurulu
b)
Merkez yönetim Kurulu
c)
Merkez Denetleme Kurulu
d)
Merkez Onur Kurulu
II Şube Organları
a)
Şube Genel Kurulu
b)
Şube Yönetim Kurulu
c)
Şube Denetleme
Kurulu
III Diğer Organlar
a)
İl ve İlçe
temsilcilikleri
b)
Kurum yada Kuruluş
temsilcilikleri
c)
Kurul, Komisyon ve Çalışma
Grupları
I-Merkez Organları
Merkez Genel
Kurulu
Madde 11
;
Merkez Genel Kurulu derneğin en yetkili organıdır. Aşağıda belirtilen
kişilerden oluşur;
a)
Merkez Yönetim Kurulu asıl
üyeleri
b)
Şube Yönetim Kurulu
Başkanları
c)
Şubelerden ilk 50 üye için 3 (üç), sonraki her 50
üye için 1(Bir) delege olmak üzere şube genel kurullarınca seçilmiş delegeler( Her dilimi bir üye dahi aşıyor olsa,
yeni bir delege seçilir.) Üye/delege oranı gerek duyulduğunda Merkez Genel Kurulu’nca
değiştirilebilir.
d)
Henüz şubeleşmemiş bölgelerde bulunan üyeler
Merkez Yönetim Kurulu tarafından şubelere bağlanır.
e)
Dernek Genel Kurulu’na ve Şube Genel
kurullarına katılmak için üyelerin öncelikle aidat borçlarının bulunmaması
gereklidir.
Merkez Genel Kurulu Olağan Toplantısı
Madde 12 ;
a)
Olağan Merkez Genel Kurulu 3(üç) yılda bir
Mayıs ayı içerisinde Merkez Yönetim Kurulu’nca toplantıya çağrılır.
b)
Merkez Genel Kurulu’ nun olağan
toplantılarının gündemi Merkez Yönetim Kurulu’nca hazırlanır. Ayrıca Merkez Genel Kurul üyelerinin en az 1/10
unun yazılı önereceği konuların Genel Kurul gündemine alınması zorunludur.
Merkez Genel Kurulu Olağanüstü Toplantısı
Madde 13 ;
a)
Merkez Genel Kurulu üyelerinin en az 1/5 i,
Merkez Yönetim Kurulu yada Merkez Denetleme Kurulu gerekli gördüğü hallerde Merkez Genel Kurulu’nu olağanüstü
toplantıya çağırabilir.
b)
Bu durumlarda toplantı gündemini toplantı
isteğinde bulunan organ belirler.
c)
Olağanüstü Genel Kurulu toplantıya çağıran
organ, çağrı istemini ve toplantı gündemini Merkez Yönetim Kurulu’na bildirir. Bu durumda Merkez Yönetim
Kurulu, Merkez Genel Kurulunu kurallarına uygun olarak olağanüstü toplantıya çağırmak
zorundadır.
d)
Olağanüstü Genel Kurul’ da, Genel Kurulu’nu
tamamlamış şubelerin yeni seçilmiş delegeleri, Genel Kurulu’nu tamamlamamış şubelerinse son Genel Kurul’ unda
seçilmiş delegeler yer alır.
Merkez Genel
Kurulu’ nun Toplantıya Çağrılması
Madde 14 ;
a) Çağrı dernek tüzüğüne göre
Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyelere tespit edilen liste üzerinden yapılır.
b) Yönetim
Kurulu, Dernek tüzüğüne göre Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel Kurula katılma
hakkı bulunan üyeler, en az on beş gün öncesinde günü, saati, yeri ve gündemi yerel bir gazetede ilan edilerek
ve/veya yazılı ya da elektronik posta ile bildirilmek sureti ile ilan edilir. Bu çağrıda çoğunluk sağlanamaması
sebebiyle toplantı yapılmazsa ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir.
c) İlk
toplantıda çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılmazsa ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde
yapılacağı da belirtir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasında ki süre yedi günden az altmış günden fazla
olamaz. Toplantı çoğunluk sağlanamaması dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri
de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyeler duyurulur. İkinci toplantının
geri bırakma tarihinden itibaren en geç 6 ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya yukarıdaki
esaslara göre yeniden çağrılır. Genel Kurul toplantısı 1 defadan fazla geri bırakılamaz
d) Olağanüstü Genel Kurul’ un toplantıya çağrılması da aynı yöntemle
yapılır.
e) Olağan yada Olağanüstü Merkez Genel Kurulu tüzük maddelerinde değişiklik
gündemiyle toplanıyorsa, değişiklik önerilen gündem maddeleri ve değişiklik önerisi toplantı duyurusunda
belirtilir ve/veya delegelere ve Şube Yönetim Kurullarına yazılı olarak bildirilir.
Toplantı Yeri
Madde 15
;
Genel Kurul toplantısı, dernek merkezinin bulunduğu
yerde yapılır.
Toplantı Yeter
Sayısı
Madde 16
;
Olağan ya da
Olağanüstü Genel Kurul toplantısında Madde 11 de belirtilen üye tam sayısının yarıdan bir fazlasının bulunması
zorunludur. İlk toplantıda yeterli çoğunluk sağlanamazsa ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak yönetim ve
denetleme kurullarının üye sayısının iki katından az olamaz.
Toplantı Yapılma
Şekli
Madde 17
;
a) Genel Kurula hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır
bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu
üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, Yönetim Kurulunca
düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler. Kimlik belgesi göstermeyenler,
belirtilen listeyi imzalayamayanlar ile genel kurula katılma hakkı bulunmayan üyeler toplantı yerine alınamaz.
Bu kişiler dernek üyesi olmayanlar, ayrı bir bölümde genel kurul toplantısını izleyebilirler.
b) Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve
toplantı yönetim kurulu başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı
sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir. Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere
bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile yazman seçilerek Divan Heyeti oluşturulur. Dernek organlarının
seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazirun
listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur. Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması
divan başkanına aittir. Genel Kurul, gündemdeki konuların görülerek karara bağlanması ile sonuçlandırılır. Genel
Kurulda her üyenin 1 oy hakkı vardır; Üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Toplantıda görüşülen konular ve
alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile yazmalar tarafından birlikte imzalanır. Toplantı
sonunda tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim kurulu başkanı bu belgelerin
korunmasından ve yeni seçilen yönetim kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur. Mahkemece kayyım
atanması veya Medeni Kanunun 75 inci maddesinin ikinci fıkrasına göre görevlendirilmesi yapılması halinde bu
maddede yönetim kuruluna verilen görevler bu kişiler tarafından yerine getirilir.
c) Şube Genel Kurul tutanaklarının bir örneği Genel Kurul’ dan sonraki 30 gün
içerisinde Merkez yönetim Kurulu’na gönderilir ve bu tutanaklarda isimleri belirtilen delegeler Merkez Genel
Kurulu’ na katılır.
Genel Kurulda görüşülecek
konular
Madde 18 ;
Genel Kurulda yalnız gündemde yer alan konular
görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin en az 1/10 u tarafından görüşülmesi istenen konuların
gündeme alınarak, görüşülmesi ve karara bağlanması zorunludur. Konular görüşülürken Genel Kurula katılma
hakkı olan üyeler dışındaki üyeler ve diğer davetliler Genel Kurul Başkanlığı’na dilekçe ile başvurarak söz
isteyebilirler. Oylamaya katılamazlar.
Merkez Genel
Kurulu Görev ve Yetkileri
Madde 19
;
Merkez Genel Kurulu derneğin en üst organıdır. Görev ve yetkileri
şunlardır:
a)
Başkan, Başkan Yardımcıları ve iki yazmandan
oluşan Merkez Genel Başkanlık Divanı’nı seçmek
b)
Dernek kurullarını
seçmek
c)
Merkez bütçe ve kesin hesaplarını, bunlara
ilişkin Merkez Yönetim Kurulu ve Merkez Denetleme Kurulu raporlarını, iş programlarını ve bunların
uygulanmalarını incelemek ve bu kurulların aklanıp aklanmamasına karar vermek.
d)
Merkez Yönetim Kurulu’nca hazırlanan bütçeyi
görüşüp aynen veya değiştirerek kabul etmek.( bütçenin her bir kalemi ayrıca
onaylanmalıdır)
e)
Dernek merkezi ya da şubelerine gerekli araç
ya da taşınmazların satın alınması, işletilmesi, ipotek edilmesi, ipoteğin kaldırılması, var olan
taşınmazların satılması, devredilmesi ya da bağışlanması için Merkez Yönetim Kurulu’na yetki
vermek.
f)
Derneğin yada şubelerin feshi ya da
tasfiyesi hakkında karar vermek ve tasfiye kurulları oluşturmak.
g)
Yıllık aidat miktarını
belirlemek.
h)
Dernekten çıkartılan üyelerin itirazlarını
incelemek ve karara bağlamak.
i)
Derneğin uluslar arası faaliyetlerde
bulunmasına, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara katılmasına veya ayrılmasına karar
vermek.
j)
Önerilenlerin onursal üyeliğine karar
vermek.
k)
Genel Kurula katılanların 2/3 ünün oyu ile dernek tüzüğünde değişiklik yapmak
l)
Onur Kurulunca üyelikten çıkarılması
önerilerek üyeliği Merkez Yönetim Kurulu tarafından askıya alınmış olanların durumunu görüşüp karara
bağlamak.
m) Şube açılmasına karar vermek.
n)
Kurul ve komisyon çalışmalarını düzenleyen
iç yönetmelikleri tartışıp onaylamak.
o)
Mevzuatta ve tüzükte yer alan Genel Kurulca
yapılması belirtilen diğer görevleri yerine getirmek.
p)
Sonraki Genel Kurul toplantısına kadar
derneğin yapacağı işlerin programını tartışmak ve alınan kararlarla ilgili olarak Merkez Yönetim Kurulu’nu
görevlendirmek.
r)
Dernek adına lokal, dinlenme tesisi vb. açma
kararı alarak bu tip yerlerin işletilmesi için Merkez Yönetim Kurulu’na yetki vermek.
Oy Kullanma ve Karar Alma
Yöntemleri
Madde 20 ;
Oylar gizli oy esasına göre kapalı zarfta kullanılır.
Karar alma açık oyla yapılır, çoğunluğun kararı geçerlidir.
Merkez Yönetim
Kurulu
Madde 21 ;
Merkez
Yönetim Kurulu’ nun seçilmesi, görev bölümü ve toplantı kuralları:
a)
Merkez Yönetim Kurulu 7 (yedi) asıl 7 (yedi) yedek üyeden oluşur. Merkez
Yönetim Kurulu üyeleri Merkez genel Kurulu’nda düzenlenmiş bir seçimle ve gizli oyla seçilir. Eşit oy alanlar
arasında sıralama kurayla belirlenir. Görev süresi iki yıldır.
b)
Asıl üyeliğe seçilenler kendi aralarından
Genel Başkan, Genel Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter ve Sayman seçerler. Seçimde hazır bulunanların oy
çokluğu yeterlidir.
c)
Asıl üyeliklerden boşalma olduğu takdirde, boşalan üye sayısı kadar yedek
üye oy sıralamasına göre asıl üyeliğe geçirilir. Adı belirlenen üye ya da üyeler Merkez Yönetim Kurulu’nca
sonraki ilk toplantıya yazılı bildirim yoluyla çağrılır.
d)
Mazeretsiz olarak üst üste üç toplantıya
katılmayan üyeler Merkez Yönetim Kurulu’ndan istifa etmiş sayılır. Yazılı mazereti kabul edilmeyenlere aynı
işlem uygulanır.
e)
Merkez Yönetim Kurulu en az ayda bir kez dernek genel merkezinde önceden
kararlaştırdığı gün ve saatte çağrısız olarak toplanır. Karar alınabilmesi için yarıdan bir fazlasının olması
yeterlidir.
f)
Merkez Yönetim Kurulu toplantılarına isteyen
her üye katılabilir ve söz verilmesi halinde görüşlerini açıklayabilir ancak oy kullanmaz. Dışarıdan bir
danışman toplantıya çağrılabilir.
g)
Merkez Yönetim Kurulunda kararlar oy çokluğu
ile alınır. Karar almak için üye sayısının yarısından bir fazlası yeterlidir. Oyların eşit olması durumunda
Genel Başkanın oyunun olduğu taraf çoğunluğu sağlamış kabul edilir.
h)
Merkez
Yönetim Kurulu üye sayısının üye tam sayısının yarısından aşağı düşmesi ve yedek üyelerle de tamamlanamaması ya da
Merkez Yönetim Kurulu’ nun 2 (iki) ay boyunca toplanamaması durumunda Genel Kurul var olan Merkez Yönetim Kurulu
üyeleri veya Denetleme Kurulu tarafından bir ay içinde olağanüstü
toplantıya çağrılır. Çağrı yapılmaması halinde dernek üyelerinden birinin başvurusu üzerine mahallin Sulh Hukuk
Hakimi duruşma yaparak dernek üyeleri arasından seçeceği üç kişiyi bir ay içinde Genel kurulu toplamak üzere
görevlendirir. Bu kişilerin dernek adına karar alma, harcama yapma ve basın açıklaması yapma yetkileri
bulunmaz.
Merkez Yönetim Kurulu Görev ve
Yetkileri
Madde 22
;
Merkez Yönetim Kurulu derneğin yönetim ve uygulama organıdır. Görev ve
yetkileri şunlardır:
a)
Derneği temsil etmek veya bu konudaki kendi
üyelerinden bir ya da birkaçına temsil etme yetkisi vermek.
b)
Genel Kurulda alınan kararları uygulamaya
geçirmek.
c)
Geçen dönemin çalışma programını ve merkez
genel bütçesi ile şubelerin genel kurullarınca kabul edilen şube bütçelerini, derneğin genel bütçesi olarak
Merkez Genel Kurulu’na sunmak.
d)
Derneğin gelir gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek döneme
ait bütçeyi hazırlayarak Genel Kurula sunmak.
e)
Şube Yönetim Kurulları’nın gelir ve gider
kesin hesap ve bilanço işlemlerini ve bu konudaki Şube Denetleme Kurulu raporlarını yıl sonunda
incelemek.
f)
Merkez Genel Kurulu’ nun kararları
doğrultusunda merkez ve/veya şubelerde yapılacak işlerin program ve projelerini incelemek, iş bölümü ve
görevlendirmeyi organize etmek.
g)
Gerekli görülen hallerde şubelerin
denetlenmesi konusunda Denetleme Kurulu’na duyuruda bulunmak.
h)
Merkez ve şubelerin alacağı
taşınmazların/araçların satın alınması ya da var olanların satılması,kiralanması konusunda şartname, öneri ve
sözleşmeleri inceleyip, hazırladığı raporu Merkez Genel Kurulu’na sunmak. Merkez Genel Kurulu’nda alınan
kararı görevlendirildikten sonra uygulamak.
i)
Dernek ayniyat yönetmeliğini hazırlayıp,
Merkez Genel Kurulu’nda onaylanmasından sonra uygulanmasını sağlamak.
j)
Gereken durumlarda Genel Başkan, Genel
Başkan Yardımcısı ya da Genel Sekretere Merkez Yönetim Kurulu adına kullanılmak üzere yetki
vermek.
k)
Dernek adına çalıştırılacak personel kadrolarını belirlemek, atamak,
sözleşme yapmak, ücretini saptamak, gerektiğinde uygun yöntemlerle işlerine son
vermek.
l)
Ücretli
personelin çalışma düzenini kurala bağlamak amacıyla bir iç yönetmelik hazırlamak ve Merkez Genel Kurulu’nda
onaylanmasından sonra uygulanmasını sağlamak.
m) Merkez Yönetim Kurulu kararı ya da başvuru üzerine şubelerin açılmasını görüşüp genel kurula sunmak. Şube
kurucularını görevlendirmek Üyelerin hangi şubeye bağlı olacaklarına, kapatılan ya da feshedilen şube üyelerinin
hangi şube üyesi olacaklarına karar vermek. Şubelerin uyumlu çalışmasını sağlamak.
n)
Merkez Onur Kurulu’nca üyelikten çıkarılma
kararı verilenlerin üyeliklerini askıya almak, durumu üyeye yazılı olarak bildirmek ve ilk genel kurul
toplantısında gündeme almak.
o)
Madde 12, 13 ve 14 ‘de belirtilen esaslar
çerçevesinde Genel Kurulu toplantıya çağırmak.
p)
Merkez Yönetim Kurulu adına bağış toplama
yetkisinin kimlere verileceği hakkında karar vermek. Mülki Yönetime bu kişilerin kimlik belgelerini ileterek
yetki belgesi almak.
r)
Saymanın Merkez Yönetim Kurulu’ nun onayını
almaya gerek kalmadan yapabileceği harcama miktarını günün
koşullarına göre belirlemek.
s)
Üye sayısının artması için çalışmak. Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşı olmayanların derneğe üyeliğini görüşmek, kabulü halinde 10(on) gün içerisinde mahallin
en büyük mülki amirliğine bildirmek.
t)
Dernek amaçlarının gerçekleşmesine yönelik
altı aylık dönemleri kapsayan çalışma programları hazırlamak. Derneğe gelir kaynağı
araştırmak.
u)
İşletme, kurum ya da tesislerin
çalışmalarını yürütmek, yürütülmesi için görevlendirme yapmak.
Madde 3 de
belirtilen çalışmaları gerçekleştirmek için fonlar oluşturmak,
komisyonlar kurmak
veya bir Şube Yönetim
Kurulu’nu / üyeleri görevlendirmek. Bu komisyonların ya da
görevlendirilen Şube Yönetim Kurullarının/üyelerin uyması gereken iç yönetmelikler
hazırlamak ve Merkez Genel Kurulu’nda onaylanmasından sonra uygulanmasını sağlamak.
y)
Dernek adına üyelerin çıkarları
doğrultusunda dava açmak, açılacak davalarda husumete ehil olmak. Dernek adına yerli ve yabancı basın ve
kamuoyuna açıklama yapmak.
z)
Genel Kurulda görüşülerek alınan kararlara
uygun biçimde her türlü taşınır ve taşınmaz malın alım-satımını, kiralanmasını, işletmeye verilmesini
yaparak, masraflarını karşılamak ve işletilmesinin yapılmasını sağlamak. Dernek tüzüğünün, yasaların, iç
tüzüğün ve diğer mevzuatın kendisine verdiği işleri yapmak.
Merkez Denetleme
Kurulu
Madde 23
;
Merkez Denetleme Kurulu’ nun seçilmesi, işbölümü ve toplantı
kuralları
a)
Merkez Denetleme Kurulu 3(üç) asıl 3(üç)
yedek üyeden oluşur. Merkez Denetleme Kurulu üyeleri Merkez Genel Kurulu’nda düzenlenmiş bir seçimle ve gizli
oyla seçilir. Eşit oy alanlar arasında sıralama kurayla belirlenir.
b)
Asıl üyelikten boşalma olması durumunda oy
sıralamasına göre ve boşalan üye sayısı kadar yedek üye asıl üyeliğe geçirilir. Adı belirlenen üye ya da
üyeler Merkez Yönetim Kurulu tarafından ilk toplantıya yazılı olarak çağrılır.
c)
Merkez Denetleme Kurulu’ nun görev süresi
bir sonraki Genel Kurul’ da yeni Denetleme Kurulu seçilene kadar sürer.
d)
Merkez Denetleme Kurulu gerektiğinde,
kendiliğinden ya da bir başvuru üzerine toplanır.
Merkez Denetleme Kurulu’ nun
Görev ve Yetkileri
Madde 24
;
Merkez Denetleme Kurulu’ nun görev ve yetkileri
şunlardır:
a)
Merkez Genel Kurulu’ na karşı
sorumludur.
b)
Şube Yönetim Kurullarının ya da Merkez
Yönetim Kurulu’ nun işlerini, bütçelerini, gelir ve giderlerini diledikleri zaman Merkez Genel Kurulu adına
denetlemek. Denetleme sonrası incelemesini bir raporla belgelemek.
c)
Yaptığı denetlemelerin raporlarını Genel
Kurula sunmak.
d)
Gerek gördüğünde Madde 13 ve 14 deki esaslar
çerçevesinde Genel Kurul’ un olağanüstü toplantıya çağrılması gerektiğini Merkez Yönetim Kurulu’ na
bildirmek, toplantı gerçekleşmez ise 2908 sayılı yasanın 20. Maddesi gereğince mahallin Sulh Hukuk
Hakimliği’ne başvurmak.
e)
Merkez Yönetim Kurulu’ nun sonraki dönem için hazırladığı bütçe, program ile ilgili görüşlerini Genel Kurula yazılı
olarak sunmak.
f) Şube Denetleme Kurullarından gelecek raporları
incelemek.
Merkez Onur
Kurulu
Madde 25 ;
Merkez Onur
Kurulu’ nun seçilmesi, işbölümü, toplantı kuralları:
a)
Dernek üyeleri arasından Genel Kurulca seçilen üç asil üç yedek üyeden oluşur. Merkez Onur Kurulu üyeleri Merkez
Genel Kurulu’nda düzenlenmiş bir seçimle ve gizli oyla seçilir. Eşit oy alanlar arasında sıralama kurayla
belirlenir.
b)
Asıl üyeliğe seçilen kişiler içlerinden bir
kişiyi başkan seçerler.
c)
Asıl üyelikten boşalma olması durumunda oy
sıralamasına göre ve boşalan üye sayısı kadar yedek üye asıl üyeliğe geçirilir.
d)
Merkez Onur Kurulu’ nun görev süresi bir
sonraki Genel Kurul’ da yeni Onur Kurulu seçilene kadar sürer.
e)
Merkez Onur Kurulu kendiliğinden veya Merkez
Yönetim Kurulu’ nun isteği üzerine, Merkez Onur Kurulu başkanının çağrısı ile
toplanır.
f)
Merkez Onur Kurulu üyeleri tarafsızlıklarını
kuşkuya düşürecek bir durumun varlığı halinde reddolunabilir, ancak ret isteminde bulunan kişi iddialarını
kanıtları ile bildirmek zorundadır. İncelenen konu ile ilgisi bulunan veya inceleme yapılan kimse ile
akrabalığı bulunan üyeler kurula katılamazlar bu durumda yedeklerden yeterli sayıda üye ile sayı üçe
tamamlanır.
g)
Merkez Onur Kurulu’ na seçilebilmek için
meslekte 5 (beş) yılını doldurmuş olmak gereklidir.
Merkez Onur Kurulu’ nun Görev ve
Yetkileri
Madde 26 ;
Merkez Onur
Kurulu’ nun görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Merkez Genel Kurulu’na karşı sorumludur.
b)
Pratisyen hekimler arasındaki ve/veya
pratisyen hekim-hasta arasındaki ilişkileri ve hasta hakları ile ilgili etik kuralların uygulanmasını
izlemek, kurallara uyulmadığı durumlarda uyarıdan başlayarak kınama, geçici veya kesin üyelikten çıkarılmaya
kadar cezalar vermek.
c)
Bilimsel mesleki kurallara aykırı
davrandığı, meslek onurunu zedelediği, dernek bünyesinde derneğin amaçlarını engelleyici faaliyetlerde
bulunduğu, derneğin maddi zarara uğramasına yol açtığı, üyelik yükümlülüklerini yerine getirmediği kesinleşen
üyelerin üyelikten çıkarılma kararını almak.
d)
Üyelikten çıkarılma cezası üstünde yaptırım
gerektiği durumlarda ilgili Tabip Odası ve Türk Tabipleri Birliği nezdinde girişimlerde bulunmak, gerekli ise
dava açılması istemini Merkez Yönetim Kurulu’na iletmek.
e)
Merkez Yönetim Kurulu’ nun yazılı bildirimi
veya üyelerden birinin başvurusu üzerine Dernek Tüzüğü’ne aykırı hareket eden üyenin on beş gün içerisinde
yazılı ve sözlü savunmasını alarak, üyelikten çıkarılması ile görüşünü ekleyerek , uygulanmak üzere Merkez
Yönetim Kurulu’na bildirmek.
Seçim Sonuçlarının
Bildirilmesi
Madde 27 ;
Olağan veya Olağanüstü Genel Kurul toplantılarını
izleyen otuz gün içinde, yönetim ve denetim kurulları ile diğer organlara seçilen asil ve yedek üyeleri
içeren genel kurul sonuç bildirimi ve ekleri yönetim kurulu başkanı tarafından mülki idari amirliğine
bildirilir.
a) Divan Başkanı, başkan yardımcıları ve yazman tarafından imzalanmış genel
kurul toplantı tutanağı örneği,
b) Tüzük değişikliği yapılmışsa, tüzüğün değişen maddelerinin yeni ve eski şekli ile dernek tüzüğünün son şeklinin her
sayfası yönetim kurulunca imzalanmış örneği Genel kurul
sonuç bildirimi ve ekleri, en büyük mülki amirliğine iki suret olarak verilir. Genel kurul sonuç bildirimleri,
dernek yönetim kurulu tarafından yetki verilen bir yönetim kurulu üyesi tarafından da yapılabilir.
II-Şube
Organları
Şube Açılması ve Çalışma
Esasları
Madde 28
;
Merkez Genel Kurulu uygun gördüğü illerde ya da birkaç ili kapsayan
bölgelerde derneğin şubelerinin açılmasına karar verebilir.
a)
Merkez Yönetim Kurulu, şube açılması
konusunda o il ya da bölgede bulunan en az 10 (on) üyenin başvurusu üzerine ya da kendiliğinden karar vererek
Merkez Genel Kurulu’na sunar. Şube açılması kararı Merkez Genel Kurulu’ nundur.
b)
Şube kurulabilmesi için o il ya da bölgede
en az 50 (elli) dernek üyesi bulunması zorunludur.
c)
Merkez Yönetim Kurulu şube örgütünün
kurulması konusunda en az altı aydır şube açılacak il ya da bölgede oturan 3(üç) dernek üyesini
görevlendirir.
Şube Kurulması
Madde 29 ;
a)
Merkez Yönetim Kurulu’ nca şube kurmakla görevlendirilenler şube açılacak ilin en büyük mülki
amirine yazılı başvuruda bulunur. Başvuruya ‘‘Pratisyen Hekimlik Derneği Tüzüğü’’ nden iki örnek ve kurucuların
yetki belgeleri eklenir.
b) Şube kurulduktan sonra
üye kaydetmeye başlar ve altı ay içerisinde Şube Genel Kurulu’ nu toplamak ve organlarını oluşturmak
zorundadır.
c) Şubeler doğrudan
dernek merkezine bağlıdır
d) Şubeler, Olağan genel
kurul toplantılarını, merkez olağan genel kurul toplantısından en az 2 ay önce tamamlamak ve genel kurul sonuç
bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen 30 gün içinde mülki idare amirliğine ve genel
merkezine bildirmek zorundadırlar.
Şube Organları
Madde 30
;
Her şube aşağıdaki organlardan oluşur.
a)
Şube Genel Kurulu
b)
Şube Yönetim Kurulu
c)
Şube Denetleme
Kurulu
d)
Genel Kurul
Delegeleri
Şube Genel Kurulu
Madde 31
;
a)
Şube Genel Kurulu, şubenin en yetkili
organıdır.
b)
Şubeye kayıtlı üyelerden
oluşur.
c)
Şube Genel kurul toplantısı şube merkezinin
bulunduğu yerde yapılır.
d)
Şube Genel Kurul olağan toplantısı 3(üç)
yılda bir Şubat-Mart-Nisan ayları içerisinde yapılır. Şube Yönetim Kurulu, Olağan Genel Kurul toplantısının
gününü, saatini, yerini, gündemini belirler. Olağan Şube Genel Kurul toplantılarında da Merkez Genel Kurulu
ile ilgili 12. ve 14. Madde hükümleri uygulanır. Ancak bu
maddelerde geçen Merkez Genel Kurulu’ nun görevlerini Şube Yönetim Kurulu yerine getirir ve Genel Kurul
duyurusu yerel bir gazetede yapılır.
e)
Toplantının yapılma şekline ilişkin Madde
16, 17 ve 18 deki hükümler esas alınır.
f)
Şube Genel Kurulu üyelerinin en az 1/5 i, Şube
Yönetim Kurulu,Şube Denetleme Kurulu ya da Merkez Denetleme Kurulu gerekli gördüğü hallerde Şube Genel Kurulu’nu
olağanüstü toplantıya çağırabilir.
g)
Bu durumlarda toplantı gündemini toplantı
isteğinde bulunan organ belirler. Bu konuda Merkez Genel Kurulu’ nun olağanüstü toplantıları ile ilgili 13.
ve 14. Madde hükümleri uygulanır. Ancak bu maddelerde geçen Merkez Genel Kurulu’ nun görevlerini Şube Yönetim
Kurulu yerine getirir.
h)
Şube Genel Kurulu tutanaklarının ve alınan
kararların mülki idareye iletilmelerinin yanı sıra birer örneği Merkez Yönetim Kurulu’ na
gönderilir.
i)
Toplantı ertelenmek zorunda kalınırsa tutanaklar
yeni seçilecek Yönetim Kurulu’na verilmek üzere Genel Kurul Başkanı’nca saklanarak durum Merkez Yönetim Kuruluna
bildirilir.
Şube Genel Kurulu’
nun Görev ve Yetkileri
Madde 32
;
Şube Genel Kurulu’ nun görev ve yetkileri
şunlardır:
a)
Başkan, Başkan Yardımcısı ve iki yazmandan
oluşan Genel Kurul Başkanlık Divanı üyelerini seçmek.
b)
Şube Yönetim Kurulu, Şube Denetleme Kurulu
ve 11. Maddenin ‘‘c’’ fıkrasında belirtilen esaslara göre Merkez Genel Kurulu Delegelerini
seçmek.
c)
Şube Yönetim Kurulu’ nun dönem çalışmalarını,
kesin hesaplarını ve bütçelerini, bunlara ilişkin Şube Yönetim ve Denetleme Kurullarının raporlarını inceleyip Şube
Yönetim Kurulu’ nun aklanıp aklanmayacağına karar vermek.
d)
Şube Yönetim Kurulu’ nun yapmak istediği
işlere ilişkin proje, program ve iş planlarını inceleyip, Merkez Genel Kurulu’ndan önce ön onayı
vermek.
e)
Şube Yönetim Kurulu ‘nca hazırlanan bütçeyi
görüşüp aynen veya değiştirerek kabul etmek( bütçenin her bir kalemi ayrıca
onaylanmalıdır)
f)
Mevzuatta ve tüzükte yer alan Genel Kurulca
yapılması belirtilen diğer görevleri yerine getirmek.
g)
Merkez Genel Kurulu’ na götürülecek
önerileri belirlemek.
h)
Her türlü mal alım-satımı, kiralanması,
işletmeye verilmesi için Şube Yönetim Kurulu’ na Merkez Yönetim Kurulu’ nun görüşünü almak şartıyla yetki
vermek.
Şube Yönetim
Kurulu
Madde 33 ;
a)
Şube Yönetim Kurulu 5(beş) asıl, 5(beş)
yedek üyeden oluşur. Şube Yönetim Kurulu üyeleri Şube Genel Kurulu’nda düzenlenmiş bir seçimle ve gizli oyla
seçilir. Eşit oy alanlar arasında sıralama kurayla belirlenir.
b)
Asıl üyeliğe seçilen üyeler, kendi
aralarında Başkan, Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter ve Saymanı seçerler.
c)
Asıl üyeliklerde boşalma olduğu takdirde, oy
sıralamasına göre ve boşalan üye sayısı kadar yedek üye asıl üyeliğe geçirilir. Adı belirlenen üye Şube Yönetim
Kurulu’ nca ilk toplantıya yazılı olarak çağrılır.
d)
Mazeretsiz olarak üst üste üç toplantıya
katılmayan üyeler Şube Yönetim Kurulu’ndan istifa etmiş sayılır. Şube Yönetim Kurulu en az ayda bir kez
toplanır. Her toplantıda bir sonraki toplantının tarihi belirlenir.
e)
Toplantı ve karar konularında dernek tüzüğü,
Merkez Yönetim Kurulu kararları ve yürürlükteki talimatlar dikkate alınır.
f)
Genel Kurulda yapılan seçimi izleyen yedi gün
içinde seçilen Şube Yönetim Kurulu Başkanı tarafından Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter, Sayman ile Şube Yönetim
Kurulu üyelerini, Şube Denetleme Kurulu üyelerini ve Genel Kurul Delegelerini içeren asil ve yedeklerin listesini ,
açık kimlikleri, ad, soy ad, baba adı, doğum yeri, doğum tarihi, nüfusa kayıtlı olduğu yer, iş ve ev adresleri ile
telefonlarını şube merkezinin bulunduğu yerin en büyük mülki amirliğine yazılı olarak bildirir. Bunların açık
listesini Merkez Yönetim Kurulu’ na da göndererek tüm üyelerin duyurulmasını sağlar.
Şube Yönetim
Kurulu Görev ve Yetkileri
Madde 34
;
Şube Yönetim Kurulu şubenin yönetim ve uygulama organıdır. Görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Merkez Genel Kurulu ya da Merkez Yönetim Kurulu'nun şubeyle
ilgili kararlarını uygulamaya geçirmek.
b) Geçen dönemin çalışma programını, mali
işlemlerini ve bütçesini Şube Genel Kurulu'na sunmak.
c) Şubenin alacağı taşınmazların satın alınması ya
da şubeye ait taşınmazların satılması konusunda şartname, öneri ve sözleşmeleri inceleyip, hazırladığı raporu
Merkez Yönetim Kurulu'na sunmak.
d) Madde 12, 13 ve 14 'de belirtilen esaslar
içinde, olağan ya da olağanüstü Şube Genel Kurulu'nu gün, yer, saat ve gündemini belirleyerek toplantıya
çağırmak.
e) Şube Yönetim Kurulu adına bağış toplama
yetkisinin kimlere verileceği hakkında karar vermek. Mülki yönetime bu kişilerin kimlik belgelerini ileterek yetki
belgesi almak.
f) Saymanın, Şube Yönetim Kurulu'nun kararını almaya
gerek kalmadan yapabileceği harcama miktarını günün koşullarına göre belirlemek.
g) Bütçeyi Şube Genel Kurulu'nda kabul edilen
haliyle, Merkez Yönetim Kurulu'nun yönlendirmeleri doğrultusunda uygulamak. Hesap durumunu, yılda bir kez olmak
üzere, Şube Genel Kurulu olduğu yıllarda Genel Kurul tutanaklarıyla birlikte Genel Kuruldan hemen sonra ve Genel
Kurulu takiben 12. ayın sonunda, Merkez Yönetim Kurulu'na göndermek.
h) Merkez Genel Kurulu ya da Merkez Yönetim
Kurulu'nun vereceği işleri yapmak.
i)
Derneği o bölgede temsil etmek veya bu
konuda kendi üyelerinden bir yada bir kaçına yetki vermek.
j)
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayanların
derneğe üyeliğini görüşmek, durumu bir rapor halinde Merkez Yönetim Kurulu’ na bildirmek.
k)
Bölgesinde dernek amaçlarına uygun kurul,
komisyon ve çalışma grupları kurmak, fonlar oluşturmak.
l)
Şube Genel Kurulu’ nda görüşülerek alınan
kararlara uygun olarak taşınır-taşınmaz mal alım satımı, kiralanması, işletmeye verilmesini Merkez Yönetim
Kurulu’nun görüşü alınmak suretiyle yaparak masraflarını karşılamak.
m) Dernek tüzüğüne aykırı hareket eden kişileri rapor ederek
Merkez yönetim Kurulu’ na bildirmek.
Şube Denetleme Kurulu
Madde 35
;
Şube Denetleme Kurulu'nun seçilmesi, işbölümü, toplantı kuralları:
a) Şube Denetleme Kurulu 3 asıl ve 3 yedek üyeden
oluşur. Şube Denetleme Kurulu üyeleri Şube Genel Kurulu'nda düzenlenmiş bir seçimle ve gizli oyla seçilir. Eşit oy
alanlar arasında sıralama kurayla belirlenir.
b) Asıl üyeliklerde boşalma olduğu takdirde, oy
sıralamasına göre ve boşalan üye sayısı kadar yedek üye asıl üyeliğe geçirilir. Adı belirlenen üye Şube Yönetim
Kurulu tarafından sonraki ilk toplantıya yazılı olarak çağrılır.
c) Merkez Denetleme Kurulu gerektiğinde,
kendiliğinden ya da bir başvuru üzerine toplanır.
Şube Denetleme Kurulu'nun Görev ve Yetkileri
Madde 36
;
Şube Denetleme Kurulu'nun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Şube Genel Kurulu'na karşı
sorumludur.
b) Şube Yönetim Kurulu'nun yapılmış çalışmalarını,
çalışma projelerini ve/veya bütçelerini, gelir ve giderlerini, Şube Genel Kurulu adına denetler. Denetleme sonrası
incelemesini bir raporla belgeler. Denetleme Kurulu raporu on beş gün içinde merkeze gönderilir.
c) Denetleme sonrası gerektiğinde Madde 13'de
belirtilen esaslar içinde Şube Genel Kurulu'nu olağanüstü toplantıya çağırabilir.
III – Diğer Organlar
İl, İlçe ve
Kurum/Kuruluş temsilcilikleri
Madde 37
;
a) Merkez Yönetim Kurulu şubeleşmemiş olan illerde Pratisyen
Hekimlik Derneği İl Temsilciliği oluşturabilir.
b) Şube Yönetim Kurulu gerekli gördüğü yerlerde ilçe, kurum yada kuruluş
temsilcilikleri oluşturabilir.
c) Temsilciliklerin dernek çalışmalarına yönelik yapacakları masraflar bağlı
oldukları Şube Yönetim Kurulu’ nca karşılanır. İl temsilcilerinin masrafları Merkez yönetim Kurulu’ nca
karşılanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
DERNEĞİN GELİR-GİDERLERİ VE HESAPLARI
Derneğin Gelir
Kaynakları
Madde 38
;
Derneğin gelir kaynakları şunlardır:
a) Üyelik başvuru ödentisi.
b) Yıllık üyelik ödentisi.
c) Bağış ve yardımlar.
d) Taşınır ve taşınmaz malların işletme
gelirleri.
e) Mevduat faizleri ve repo gelirleri.
f) Dernekçe hazırlanan ya da satış hakkı demeğe
bırakılan broşür, kitap, resim, kartpostal vb. şeylerin satışından elde edilen gelirler.
g) Derneğin amaçlarını gerçekleştirmek için
düzenlenen kongre, konferans, seminer gibi bilimsel toplantılardan ya da çay, balo, piyango, yemek gibi sosyal
toplantılardan elde edilen gelirler.
Gelirlerin
Toplanması
Madde 39
;
a) Derneğin gelirleri Dernekler Kanunu ile Yardım
Toplama Kanunu hükümlerine göre toplanır.
b) Her türlü tahsilat yetki belgesi olan
görevlilerce usulüne uygun olarak yapılır.
c) Yurt dışından bağış alınabilmesi için ilgili
bakanlığın onayı alınır.
d) Ayni
bağışlar, kanuni esas ve usullere uygun olarak alınır.
e) Tüm kıymetli evrak, noterce onaylanmış
defterlere kaydedilir.
h) Dernek gelirleri alındı
belgesi ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bakalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen
dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama
belgeleri ile yapılır. Ancak dernek, Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri
için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için Gider
Makbuzu düzenler.
Dernek
Kasası'nda Bulundurulacak Para Miktarı
Madde
40:
Dernek adına gelir tahsil etmekle yetkili olan kişiler, tahsil ettikleri
paraları otuz gün içerisinde Dernek saymanına teslim ederler veya Derneğin banka hesabına yatırırlar. Ancak
tahsilatı 2005 yılı içinde 1.000 YTL’ yi geçenler otuz günlük süreyi beklemeksizin parayı en geç iki iş günü
içerisinde Dernek saymanına teslim ederler veya Derneğin banka hesabına yatırırlar.
Dernek kasasında
bulundurulacak para miktarı ihtiyaçlar dikkate alınarak Yönetim Kurulunca belirlenir
Derneğin Tutmak Zorunda Olduğu
Defterler
Madde
41;
İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uygulanacak esaslar
aşağıdaki gibidir.
a)
Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları
tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce
imzalanır.
b)
Üye kayıt Defteri: Derneğe üye olarak
girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş
ve yıllık aidat miktarları bu deftere işlenebilir.
c)
Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar,
tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır.
Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.
d)
Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme
tarihi ve şekli ile kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan
düşürülmesi bu deftere işlenir.
e)
İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan
gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.
f)
Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin
seri ve sıra numaraları, bu belgeleri alan ve iade edenlerin adı, soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade
ettikleri bu deftere işlenir.
g)
Bilânço esasında tutulacak defterler ve
uygulanacak esaslar aşağıdaki gibidir. (a) bendinin a,b,c ve f’nin alt bentlerinde kayıtlı defterleri bilanço
esasında defter tutan dernekler de tutarlar.
Yevmiye Defteri, Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu
Defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile Kanununun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye
istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre
yapılır.
b) Demirbaş defteri: Derneğe ait dayanıklı eşya bu deftere yazılır. Eşyalar
üzerine demirbaş defterindeki sayı konulur.
Bu maddede sayılan ve dernekçe tutulması zorunlu olan
defterler biriminden veya noterden onaylı olması zorunludur.
Değerli Defter,
Makbuz ve Evrakın Saklanması
Madde 42
;
a) Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı
belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel
kanunlarda belirtilen
süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve
tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.
b) Bunların imhası Merkez Yönetim Kurulu'nun iznine bağlıdır.
c) Gerekli tedbirler alınmadığı için değerli evrak,
makbuz ve evrakların yok olması ya da kullanılamaz hale gelmesinin derneğe verdiği zararlardan, ilgili memurlar ve
Yönetim Kurulu üyeleri ortak sorumluluk altındadır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
MALİ HÜKÜMLER
Mülkiyet ve
Tasarruf Hakkı
Madde 43
;
a) Derneğin taşınır ve taşınmaz mal varlıklarının
mülkiyeti Dernek Merkezi'ne aittir. Tapulama işleri ve tüm satışlar Dernek Merkezi adına yapılır.
b) Merkez Yönetim Kurulu, gerekli gördüğünde bir
Şube Yönetim Kurulu'na, Dernek Merkezi adına tapulama ve satış işlemlerini yürütmek üzere yetki verebilir.
c) Şubelerin
bulunduğu yerlerdeki taşınmaz malların kullanımı ise şubeye aittir. Gelir getiren işyerlerinden elde edilen geliri
şube yönetimi tahsil eder. Ancak Dernek Merkezi'ne gönderilecek pay oranı Merkez Genel Kurulda belirlenir.
Dernek Merkezi'ne Ayrılacak Paylar
Madde 44
;
a) Şubelerin
topladıkları üyelik başvuru ödentisi, yıllık üyelik ödentisi, bağışlar, işletme gelirleri, bilimsel ya da sosyal
toplantılardan elde edilen gelirlerin bir bölümünün Dernek Merkezi'ne gönderilmesi zorunludur. Bu gelirlerin Dernek
Merkezi'ne gönderilecek oranları Merkez Genel Kurulu'nca belirlenir.
b) Gelirlerden aktarılacak Merkez payı her yılın
Temmuz ve Aralık aylarında Dernek Merkezi hesabına aktarılır.
c) Şube bütçelerinin hazırlanması sırasında Merkez
Genel Kurulu'nca belirlenecek orana göre tahmini gelirlerin belirlenen miktarı merkez payı olarak bütçenin gider
kısmına konur.
d) Merkez Yönetim Kurulu gerektiği durumlarda,
ihtiyaç fazlasını mali durumu yetersiz olan şubelere gönderebilir.
e) Merkez payını bütçesine koyup da gönderemeyecek
durumda olan şubeler, Merkez Yönetim Kurulu'na bilgi vererek onay almak zorundadırlar.
f) Şubeler arasında yardımlaşma Merkez Yönetim
Kurulu onayı alınarak yapılabilir.
Matbu Evrak
Madde 45
;Merkez ve Şubelerin kullanacakları defterler
ve matbu evrak Merkez tarafından hazırlanır.
ALTINCI BÖLÜM
FESİH, KAPATMA VE TASFİYE
Derneğin Feshi
ve Kapatma
Madde 46
; a) Derneğin feshi, Merkez Genel Kurulu'nun üçte iki çoğunlukla bu yolda karar
vermesine bağlıdır. Birinci toplantıda çoğunluk sağlanmazsa,13. Madde hükümlerine göre Merkez Genel Kurulu
ikinci toplantıya çağrılır. Bu toplantıda üye sayısı ne olursa olsun fesih kararı görüşülür ve toplantıya
katılanların üçte iki çoğunluğunun kararıyla fesih kararı alınabilir.
b) Fesih beş gün içinde mülki idareye bildirilir.
c) Dernek Merkezi'nin feshi ile bütün şubeler de
feshedilmiş olur.
d) Şubenin kendini feshi bu maddenin (a)
fıkrasındaki kurallara göre yapılabilir. Bu durumda, Şube Genel Kurulu'nun fesih kararının, mülki idare yanında
Dernek Merkezi'ne de bildirilmesi zorunludur.
e) Derneğin ya da şubelerin kapatılması 5253 sayılı
Demekler Kanununa bağlıdır.
Tasfiye
Madde
47;
a) Fesih, kapatılma vb. nedenlerle derneğin tüzel
kişiliğini kaybetmesi durumunda, Dernekler Kanunu hükümlerine göre, tüm taşınır-taşınmaz mal varlığı, paraları,
alacakları, intifa, yararlanma ve kullanma hakları tüm borçları ödendikten sonra Türk Tabipleri Birliği'ne
devredilir.
b) Şubelerin kapatılması halinde tüm taşınır-taşınmaz malları,
paraları, gelir getiren işleri, intifa, yararlanma ve kullanma hakları yedi gün içinde Dernek Merkezi'ne
devredilir.
c) Derneğin aynı amacı taşıyan diğer bir derneğe katılmak üzere feshedilmesi
halinde malları katılının derneğe intikal ettirilir.
Tüzük Tadilatı
Usulü
Madde
48;
Olağan ve Olağanüstü toplanan genel kurulda hazır bulunan
üye sayısının 2/3 çoğunluğu ile tüzük değişikliği yapılabilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
SON
HÜKÜMLER
Tüzükte Hüküm
Bulunmayan Haller
Madde 49
;
Bu tüzük 5253 sayılı Demekler Kanunu'na ve 2860 sayılı Yardım Toplama
Kanunu ile Yönetmeliklere göre hazırlanmış olup, açık hüküm bulunmayan hallerde adı geçen kanun hükümleri
uygulanır.
İç Denetim
Madde 50
;
Genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından
iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim kurulu veya
bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlüğünü ortadan
kaldırmaz.
Denetim kururlu; derneğin, tüzüğünde gösterilen amaç ve
amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip
göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını,
dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve
denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna ve
toplandığında genel kurula sunar.
Yardım ve
İşbirliği
Madde 51
;
Dernek, tüzükte belirtilen amaçları gerçekleştirmek üzere
benzer amaçlı derneklerden, siyasi partilerden, işçi ve işveren
sendikalarından ve mesleki kuruluşlardan maddi yardım alabilir ve
adı geçen kurumlara maddi yardımda bulunabilir . 5072
sayılı Dernek ve Vakıflar Kamu Kurum ve Kuruluşları ile ilişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere,
dernekler kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütebilirler. Bu projelerde kamu
kurum ve kuruluşları proje maliyetlerinin en fazla yüzde ellisi oranında ayni veya nakdi katkı
sağlayabilirler.
Dernek
Görevlileri ve Ücretleri
Madde 52
;
Üye sayısının
100 kişiden çok olması şartıyla dernek hizmetleri gönüllüler veya yönetim kurulu kararı ile göreve başlatılan
ücretliler aracığıyla yürütülür.
Dernek yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi
olmayan başkan ve üyelerine ücret verebilir. Verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar genel
kurul tarafından tespit olunur. Yönetim ve denetim kurulu üyeleri dışındaki üyelere ücret , huzur hakkı veya başka bir ad altında herhangi bir karşılık
ödenemez.
Dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek
gündelik ve yolluk miktarları genel kurul tarafından tespit olunur.
Yürürlük
Madde 53 ;
Bu tüzük yürürlük
maddesi dahil 53 Maddeden oluşmaktadır.
Geçici Madde 1: 19.05.2015 tarihinden önce genel kurullarını yapan şubelerin bir sonraki
genel kurulları 3(üç) yıl sonra yapılır.
|